• (+98)-26-34813125 to 6
  • 8:00 - 17:00 | پنج شنبه ها 8:00 تا 12:00
  • info@avandvalve.com
شرکت آوند در سیزدهمین نمایشگاه معدن و تجهیزات وابسته ( ایران کانمین 2017) به منظور تعامل با با کرشناسان و تخصصان صنایع معدنی کشور حضور پیدا کرد.

مصاحبه مهندس حمید قوامی با هفته نامه بین الملل

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

بدون هیچ حمایتی و فقط با تحقیق و توسعه رقیب خارجی را شکت دادیم

 به مناسبت سیزدهمین نمایشگاه معدن با حمید قوامی مدیر عامل شرکت آوند تولید کننده شیرهای صنعتی به گفتگو نشستیم

شرکت شما چه محصولاتی تولید می کند و جایگاه محصولات تان را در بازار چگونه تعریف می کنید؟

تولید کننده شیرهای صنعتی (معدنی) هستیم. از سال 1389 همواره رویکرد و اهداف سازمان این بوده که محصولاتی تولید کنیم که در بازار داخلی وجود نداشته باشد و معتقدیم این رویکرد همواره به نفع مشتری و تولید کننده است و البته این شانس را هم داشته ایم که در صنعتی کار کنیم که بخش های بکر و دست نخورده زیادی دارد. عمده سبد محصولات مارا شیرهای پینچ تشکیل می دهند. کارکرد این محصولات صنایع معدنی ، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی است. البته در این نمایشگاه رویکرد ما بیشتر صنایع معدنی است.

مختصری در باره این محصولات توضیح دهید

پینچ ولو را در 5 خانواده تولید می کنیم. از انواع پینچ ولو های دستی تا انواع اتوماتیک و مجهز به عملگر های برقی و نیوماتیکی و هیدرولیکی و می توان گفت محصولاتمان را با تکنولوژی روز سازگار کرده ایم تا امکان اتوماسیون در انواع سیستم های سیال را داشته باشد. تا جای ممکن همواره سعی کرده ایم حتی تجهیزات جانبی نصب شده روی محصولات را تولید کنیم و نگذاریم به هیچ وجه مشتری سراغ رقیب خارجی برود.

 

ارزیابی شما از وضعیت حال حاضر بازار چیست و به طور خاص چه افقی را برای این صنعت ترسیم می کنید؟

متاسفانه با وضع موجود ترسیم افق برای آینده مقداری سخت است. حمایت ها از تولید فقط در حد حرف است و البته روند کنونی متاسفانه نا امید کننده است. عمده بار مالیاتی کشور بر دوش تولید کننده است و از آن طرف تنها  درصد از تسهیلات بانکی و دولتی سهم بخش تولید بوده. به عنوان مدیر مجموعه ای که از روز تاسیس فقط و فقط با سرمایه خصوصی راه اندازی و اداره شده به جرات می توانم ادعا کنم که این تخلیه مالی حوزه تولید البته ضرر مستقیمی را متوجه مجموعه ما نمی کند اما وضعیت این بخش (بخش تولید) را هر روز بیش از پیش در حاله ای از ابهام فرو می برد که ما نیز عضو کوچکی از آن هستیم. این البته تمام داستان نیست، تعرفه گمرکی واردات شیر صنعتی به هیچ وجه کارشناسی شده و عادلانه نیست. رقیب ما برای واردات شیرهای صنعتی مشابه هیچ مانع گمرکی ندارد و حداقل تعرفه را پرداخت می کند. در مجموع شما در نظر بگیرید که وارد کننده به راحتی برای واردات کالایی که تولید کننده داخلی دارد تسهیلات دریافت می کند ( حداقل راحت تر از یک تولید کننده با توجه به آمار بانک مرکزی از تسهیلات ارائه شده در سال 95 و جالب اینجاست که بخش عمده ای از تسهیلاتی که دریافت کرده از مالیاتی که تولید کننده پرداخت کرده تامین شده!!!! ) تعرفه گمرکی حداقل می پردازد ( کمتر از 14 درصد) حالا شما بفرمایید تولید کننده داخلی چگونه باید بر این وضعیت غلبه کند؟ و آیا این به معنای واقعی یک تراژدی نیست؟

آقای مهندس درد را گفتید درمان را نگفتید! راهکارهای شما برای غلبه بر این مشکلات چیست؟

البته واقعا خرسندم که بگویم با وجود تمام مانع تراشی های کلان، با قدرت و اراده قوی تک تک رقبای خارجی و وارد کنندگان محصولات مشابه را از میدان به در کردیم. باید بگویم در مجموعه ما بخش تحقیق و توسعه از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به سایر بخش ها برخوردار است. در هفت سال گذشته هیچ ماه تقویمی را بدون معرفی محصول جدید پشت سر نگذاشته ایم. به تازگی حتی موفق شده ایم شیر پینچ ولو بدنه بسته 20 اینچ را عملگر برقی و تجهیزات کنترلی ایرانی را در فشار 25 اتمسفر تست و به مشتری بخش دولتی تحویل دهیم. اتفاقی که حتی تصور آن هم برای بسیاری از رقبای خارجی ما غیر ممکن است. ما این غیر ممکن را ممکن کردیم و به لطف پروردگار برنامه های بزرگتری هم داریم، چرا که معتقد و متعهد به تحقیق و توسعه هستیم، چه در مسایل فنی و چه در شناخت نیاز بازار، به تمام تولید کنندگان داخلی هم توصیه می کنیم از تحقیق و توسعه و تولید محصولات جدید و شناخت نیازهای جدید مشتریان غافل نشوند چرا که تنها راه برون رفت از شرایط رکود کنونی است.

منبع:

نشریه اقتصاد و نمایشگاه شماره 252 آبان 96

تور مجازی از غرفه شرکت آوند در سیزدهمین نمایشگاه معدن و تجهیزات وابسته ( ایران کانمین 2017)